Czyszczenie filtra FAP

Myli się ten, kto sądzi, że filtr cząstek stałych zamontowany w aucie będzie po prostu dobrze działał bez względu na upływający czas. Niestety jest inaczej. Regularne użytkowanie samochodu z filtrem sprawia, że z czasem może się on zwyczajnie zapchać. A niesprawny filtr oznacza problemy z użytkowaniem samochodu i, co za tym idzie, konieczność udania się do warsztatu. Między innymi ta okoliczność powoduje, że część kierowców decyduje się na demontaż tego elementu. Czyszczenie FAP generuje bowiem wydatki i nie da się temu zaprzeczyć. Jednakże rola, jaką filtry te odgrywają w pojazdach, jest na tyle znacząca, że rezygnowanie z nich jest w gruncie rzeczy najgorszą rzeczą, jaką można zrobić. Stawką jest bowiem zdrowie nas wszystkich. Każdy sposób na ograniczenie zanieczyszczeń w powietrzu jest dobry – kierowcy mają w tej materii niemało do zrobienia. Filtry zabrudzone zatykają się sadzą. Ta ostatnia jest zatrzymywana wraz z cząsteczkami metali ciężkich oraz innych niebezpiecznych substancji. To istota działania tego rodzaju podzespołów montowanych w naszych autach. Skoro tak jest, to warto postawić na fachowców, którzy zadbają o kondycję filtra. Lepiej też zostawić na boku wszelkie „domowe sposoby”, o jakich można przeczytać zwłaszcza w internecie.

Bardzo rzadko pozwalają one skutecznie oczyścić filtr, a czasami ulegają one w trakcie tych działań uszkodzeniu. Należy więc zachować rozsądek i zdecydować się na inną opcję. Specjaliści wyczyszczą wszystko jak trzeba.

Częstotliwość czyszczenia zależna od różnych zmiennych

Trudno określić, jaka jest standardowa częstotliwość czyszczenia filtrów cząstek stałych. Najwięcej zależy od użytkowania samochodu. Jeśli jest ono codzienne i systematyczne, to na pewno wizyta w serwisie będzie konieczna nieco częściej. Trudno w tym zakresie o inny scenariusz. Praktyka pokazuje, że najwięcej problemów mają posiadacze aut na ropę. Filtry DPF są czyszczone częściej, ponieważ liczba generowanej sadzy jest zdecydowanie większa. Czyszczenie FAP też może spędzać sen z powiek niektórym kierowcom, zwłaszcza że silniki na benzynę są zróżnicowane technicznie i na początku nie wiadomo, jak w tym względzie będą się one spisywać. Rozwiązania w zakresie związanym z filtrowaniem spalin są coraz efektywniejsze z dwóch powodów. Po pierwsze naprzód idzie technologia, a za tym idą nowe możliwości również w tym aspekcie. Po drugie zaostrzane są normy prawne związane z emitowaniem spalin do atmosfery oraz ich parametrami fizykochemicznymi. Prawodawstwo konsekwentnie zawęża zakres swobody w tym obszarze, co jest coraz wyraźniejsze również na europejskim gruncie.

Nowe regulacje Unii Europejskiej sprawią, że restrykcje związane z filtrami FAP czy DPF będą coraz bardziej dokuczliwe.